ارائه الگوی حکمرانی اسلامی- ایرانی آموزش و پرورش

نویسنده : مهدی نژاد نوری، محمد ؛ نوروزی، خلیل ؛ نویسنده مسئول : کاظمی شورئی، محمد حسین ؛

مجله:حکمرانی متعالی»بهار ۱۴۰۲ – شماره ۱۳ (‎۲۴ صفحه – از ۱۲۵ تا ۱۴۸ )

چکیده:

آموزش و پرورش بعنوان اصلی ترین مسئول تلعیم و تربیت عموی کشور وظیفه تربیت نسل آینده و دستیابی دانش آموزان به حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را بر عهده دارد. دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در جایگاه سند بالا دستی آموزش و پرورش نیاز به نقشه راهی است که متناسب با زیسب بوم و فرهنگ غنی اسلامی ایرانی باشد. در سال های اخیر بعلت تصمیم گیری نادرست در آموزش و پرورش در سایه فهم غلط از حکمرانی و الگو برداری از الگوهای غربی موجب عقب ماندگی از برنامه ها و عدم عملیاتی شدن سندتحول شده است. این پژوهش با نقد الگوی حکمرانی غربی موسوم به حکمرانی خوب و معرفی درون مایه لیبرالی آن به معرفی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت که دارای ماهیت توحیدی است پرداخته است. این الگو ضمن سازگاری با بوم کشورمان که منطبق با ایرانیت و اسلامیت مردم است، دستیابی به حیات طیبه و سعادت دنیوی و اخروی افراد جامعه را تضمین می کند. به همین منظور با استفاده از روشگان داده‌بنیاد به گردآوری، تحلیل و تبیین عوامل موثر جهت بهبود الگوی حکمرانی در بدنه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که در چارچوب مفروضات دینی، ۱- خود ارزیای و پاسخ گویی مسئولانه، ۲- نقش آفرینی و تعامل اثر بخش نهاد آموزش و پرورش، ۳- تکلیف گرایی و امانت داری، ۴- خود مراقبتی و محاسبه و ۵- صداقت در کردار و گفتار در تمام سطوح از مهمترین گزاره‌های بهبود حکمرانی در آموزش و پرورش کشور است. در انتها نیز الگوی حکمرانی اسلامی – ایرانی آموزش و پرورش ارائه شده است.

منبع: نورمگز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.