سکوت در برابر ظلم و فساد تنها به معنای پذیرفتن آن نیست
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: سکوت در برابر ظلم و فساد تنها به معنای پذیرفتن آن نیست، بلکه تقویتکننده آن هم خواهد بود.
حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در ادامه سلسله نشستهای حکمرانی در سوره مبارکه مائده که به صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: ویژگی بسیار مهم سوره مائده این است که خداوند در این سوره بیشترین خطابها را به مؤمنان داشته و دستورات بسیاری به آنها داده است، البته برخی از این دستورات نیز مستقیماً به رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله ابلاغ شدهاند که مجموعه این دستورالعملها به چگونگی اداره جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم اشاره دارد و در میان این مباحث، تجربیاتی از امتهای قبل از اسلام نیز بیان شده است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در آیه ۵۷ سوره مبارکه مائده آمده است؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَکُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَالْکُفَّارَ أَوْلِیَاءَ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»،ای کسانی که ایمان آوردهاید، کسانی را که دین شما را به تمسخر و بازی میگیرند، چه از اهل کتاب باشند و چه از کافران، به دوستی نگیرید و اگر شما مؤمن هستید و به خدا و غیب ایمان دارید، تقوای الهی پیشه کنید و به اجرای بیچون و چرای دستورات الهی پایبند باشید.
وی ادامه داد: این مسئله تنها مربوط به صدر اسلام نبوده و حتی در دنیای مدرن امروز نیز قابل مشاهده است، بنابراین مؤمنان باید شناخت کافی از محیط پیرامونشان داشته باشند و روابط مودتآمیز یا پذیرش سرپرستی از سوی چنین افرادی را قطع کنند.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی ابراز کرد: مسلمانها باید هم در عرصه عقل نظری (اهل منطق، استدلال و برهان باشند) و هم در عرصه عقل عملی (در عمل رفتارهای خردمندانهای از خود نشان دهند) قوی عمل کنند و بر همین اساس، حکمرانی اسلامی باید به گونهای عقلانی باشد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: این تمسخرها نشاندهنده این است که هیچ دلیل منطقی یا برهانی برای دشمنی با اسلام ندارند و صرفاً به دلیل ناتوانی در ارائه استدلال منطقی، متوسل به تمسخر شدهاند و مسلمانان گناهی جز ایمان به خدا و انبیای الهی ندارند و رفتار تمسخرگونه نشاندهنده ضعف فکری و عقلی فرد است؛ چنانکه کسی که استدلالی ندارد، ناچاراً به تمسخر روی میآورد.
وی تصریح کرد: در سخنان خداوند متعال، گله از اهل کتاب آشکار است که چرا با اهل اسلام دشمنی میکنند و در برابر مسلمانان به خشونت و تمسخر میپردازند و چه بسا چرا مردم فلسطین، بهویژه کودکان و زنان بیگناه را میکشند و آواره میکنند؟ این مردم جز این که میخواهند در سرزمینشان زندگی کنند و از آن دفاع نمایند، چه جرمی دارند؟ چرا اینگونه عمل میکنند و زورگویی و اشغالگری خود را بر آنان تحمیل میکنند؟ لبنانیها یا یمنیها چه اشتباهی مرتکب شدهاند که باید بمباران یا سرکوب شوند، جز اینکه از خاک و استقلال خود دفاع میکنند؟
حجتالاسلام والمسلمین لکزایی عنوان کرد: خداوند متعال پاسخی روشن به این مسئله داده است و مشکل اصلی، فساد اخلاقی و روحی است، چراکه بسیاری از آنان از دستورات خدا دور شدند و با منطق و اخلاق مخالفت کردند، از دین بیرون رفتند و در ظلم و فریب غرق شدند.
وی افزود: خداوند به پیامبر میفرماید که وقتی این افراد نزد شما میآیند، ادعای ایمان دارند، اما در حقیقت با کفر میآیند و با همان کفر نیز بازمیگردند و بسیاری از آنان در گناهان و تجاوز غوطهور هستند و اموال حرام میخورند ضمن اینکه علمای ربانی و رهبران دینی یهود که وظیفه تربیت و هدایت جامعه را برعهده داشتند، چرا این افراد را از این رفتارهای زشت بازنمیدارند؟ این نشانهای است از ضعف آنان در اجرای وظایف دینی خود؛ علمی که فقط برای حفظ منافع شخصی، نه برای هدایت دیگران به کار می رود.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اذعان کرد: دین اسلام نیز نسبت به چنین ضعفهایی هشدار داده است و صرف مسلمان بودن یا داشتن قرآن کافی نیست، عمل نیز شرط است و اگر علما سکوت کنند و جامعه را رها کنند تا در گمراهی بماند، در واقع خیانت بزرگی به رسالت خود کردهاند ضمن اینکه سکوت در برابر ظلم و فساد فقط به معنای پذیرفتن آن نیست بلکه تقویتکننده آن هم خواهد بود.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: انسانها همواره این توانایی را نداشتهاند که پیامهای جدید الهی را درک کنند و بپذیرند و هرگاه آیه یا پیامی از سوی خداوند نازل میشود، طغیان و کفر آنان بیشتر میشود و خداوند در قرآن میفرماید که میان یهودیان تا روز قیامت دشمنی، کینه و عداوت قرار داده است که نتیجه این دشمنیها را امروز هم در میان خود یهودیان میبینیم؛ گروهی صهیونیست شدهاند و گروهی دیگر با آنها مخالفاند.
وی بیان کرد: خداوند در قرآن اشاره میکند که هرگاه این افراد جنگی به پا کردند، خودش آن را خاموش کرده است و در زمان پیامبر صلیالله علیه و آله نیز یهودیان مکرراً بهانهجوییها و اقدامات مختلفی علیه ایشان انجام دادند، اما خداوند همواره مسلمانان را یاری کرد و نقشههای آنان را خنثی نمود و امروز نیز با استعانت از خداوند متعال، این امر ادامه خواهد داشت و امروز مؤمنان بیدار شدهاند و ظلم و جنگهایی را که دشمنان اسلام به راه انداختهاند، دفع خواهند کرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز کرد: مشکل اساسی برخی از اهل کتاب، فساد در زمین است؛ آنان تلاش میکنند در سطح بینالمللی برنامهریزی کرده و فساد خود را گسترش دهند، اما خداوند فسادکنندگان را دوست ندارد و آیات قرآن کریم انگار همین وضعیت امروز صهیونیستها را برای ما توصیف کرده است و حدود یکنهم قرآن یعنی نزدیک به ۹۰۰ آیه درباره بنیاسرائیل سخن میگوید، اما متأسفانه بسیاری از مسلمانان شناخت کافی نسبت به این قوم ندارند و ضعف در شناخت صهیونیسم نیز به چشم میخورد.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی گفت: قرآن از مسلمانان میخواهد که با دید راهبردی به این آیات نگاه کنند و مراقب باشند که صهیونیستها آسیبی به امت اسلامی نرسانند که با این حال، خداوند مسیر بازگشت را برای همه آماده کرده است و اگر اهل کتاب به ایمان و تقوا روی آورند، خداوند گناهانشان را میبخشد و آنان را به بهشت جاودان هدایت میکند و آنها را در برابر توطئهها فائق میسازد.
وی ادامه داد: قرآن همچنین تأکید میکند که اگر اهل کتاب تورات، انجیل و قرآن را اقامه نمایند و به آنها عمل کنند، نعمتهای الهی برایشان جاری خواهد شد، هم از آسمان (نماد بارش باران) و هم از زمین (نماد حاصلخیزی)، اما باید دقت کرد که اهل کتاب یک گروه واحد نیستند؛ برخی از آنان میانهرو هستند و میتوان با آنها تعامل و همزیستی مسالمتآمیز داشت و، اما گروهی دیگر به دشمنی با مسلمانان پرداخته، سرزمینهای اسلامی را اشغال کرده و علیه اسلام اقدام میکنند. مشکل اسلام با این گروه دوم است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: لازم است مسلمانان بدانند چگونه در برابر دشمنان خود و به ویژه اهل کتاب خصمانه رفتار کنند و خداوند در سوره مبارکه مائده به پیامبر خود دستور میدهد که آنچه از جانب پروردگارش نازل شده است ابلاغ کند و این آیه در ارتباط با ابلاغ ولایت حضرت علی(ع) است و اهمیت این ابلاغ آنقدر زیاد است که اگر رسول خدا صلیالله علیه و آله آن را انجام نمیدادند، رسالت خود را کامل نکرده بودند.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی بیان کرد: خداوند راه هدایت را برای کسانی که در مسیر کفر قدم میگذارند نمیگشاید و رحمت خود را از آنها دریغ میدارد، بنابراین، اگر امت اسلامی بخواهد در برابر دشمنان خود چه از میان کفار و چه از اهل کتاب ایستادگی کند و در مسیر درست گام بردارد، باید به رهبری الهی تمسک جوید و پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) از این رهبری جدا نشود.
وی ابراز کرد: خطاب آیه مذکور به اهل کتاب نیز حاوی تذکری است تا مسلمانان اهمیت استمرار رهبری الهی پس از پیامبر اکرم (ص) را بشناسند و توجه کنند که اقامه قرآن و دین اسلام تنها در سایه این رهبری امکانپذیر است، چراکه پیامبر باید به اهل کتاب یعنی مسیحیان اعلام کرد که شما بدون اقامه تورات و انجیل هیچ هویت و موجودیتی ندارید و در تورات و انجیل نیز پیشگویی ظهور پیامبران آخرالزمان آمده است، بنابراین، آنچه خداوند برای هدایت شما نازل کرده را بپذیرید و بدان عمل کنید و دشمنی با مسلمانان، تمسخر آنان، کشتار و تهدیدشان را کنار بگذارید.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: البته خداوند پیشتر پیشبینی کرده که بسیاری از اهل کتاب با نازل شدن وحی الهی بر پیامبر اسلام به کفر و طغیان بیشتری روی خواهند آورد و خداوند به پیامبر(ص) میفرماید که از این وضعیت نگران نباشد و بر آنها تأسف نخورد ضمن اینکه برخی از اهل کتاب حقپذیر هستند، اما اکثرشان به کفر و سرکشی دامن میزنند.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی گفت: قرآن کریم بر ارزش ایمان و عمل صالح تأکید میکند، نه صرفاً نامها و ادعاها و کسانی که ایمان به خدا و روز قیامت داشته باشند و عمل صالح انجام دهند چه مسلمان باشند، چه یهودی و مسیحی برای آینده خود نگرانی نخواهند داشت و در قیامت سربلند خواهند بود.
وی بیان کرد: صرف اینکه کسی خود را مسلمان، یهودی یا مسیحی بداند، بدون ایمان واقعی به خدا و قیامت و بدون انجام اعمال شایسته، نتیجهای نخواهد داشت و خداوند از بندگانش ایمان حقیقی و عمل صالح میطلبد، نه ادعاهای بیپشتوانه و بنابراین، تنها کسانی که ایمان و عمل صالح دارند میتوانند به رحمت الهی در آخرت امیدوار باشند.