حکمرانی کارآمد از تزکیه نفس آغاز می‌شود

تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی، تأکید کرد: موفقیت در عرصه حکمرانی از مدیریت نفس و خودمهاری درونی آغاز می‌شود و ادامه آن در عمل اجتماعی و فرماندهی اجرایی ظاهر می‌گردد.

عشرت شایق در گفتگویی گفت: بنیان حکمرانی در مکتب اسلام را نه صرفاً مدیریت جامعه، بلکه رسالتی الهی برای استقرار حق و عدالت است.

وی با اشاره به سیره پیامبر اکرم (ص) تصریح کرد: آن حضرت جامعه را بر اساس ایمان، قانون الهی و عدالت بنا نهادند و در اجرای حق، با هیچ فرد یا جریان سیاسی مماشات نکردند.

این تحلیلگر سیاسی با نقل فرمایش امیرالمؤمنین علی(ع) که «در اجرای عدالت، خشنودی مردم را مجوی، که رضای خدا برتر است»، تأکید کرد: حکمران مسلمانِ انقلابی باید مأمور اجرای قوانین دین و کشور باشد، نه برای نمایش قدرت یا رقابت سیاسی، بلکه با هدف احیای کرامت مردم و خدمت صادقانه به آنان.

وی، حکمرانی مؤثر در دوران کنونی را نوعی مدیریت جهادی و چندبعدی توصیف کرد که فراتر از الگوی کلاسیک اداره کشور است و شامل «حکمرانی اطلاعاتی»، «جذب مشارکت اجتماعی» و «مدیریت میدان عملیاتی و شناختی» می‌شود

شایق عنوان کرد: حکمران کارآمد هم باید الهام‌بخش و محبوب مردم باشد و هم از کفایت اجرایی بالا برخوردار باشد.

وی «جهاد کبیر» را شرط اصلی موفقیت در حکمرانی دانست و آن را ایستادگی فکری، فرهنگی و اخلاقی در برابر نفوذ و هوای نفس معرفی کرد، ادامه داد: ضعف در حکمرانی نفس یا سستی در بسته عملیاتی، به‌سرعت در جامعه بازتاب می‌یابد و بر سطح خدمات عمومی و اعتماد مردم اثر می‌گذارد.

این تحلیلگر سیاسی راه برون‌رفت از چالش‌های حکمرانی را در تزکیه نفس، تربیت درونی و تقویت ظرفیت‌های اطلاعاتی، مشارکتی و عملیاتی دانست و با استناد به آیه قرآن کریم «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا»، مطرح کرد: مماشات با فساد، خیانت به عدالت است؛ چراکه عدالت ستون اصلی حکمرانی اسلامی است.

وی الگوی کامل حکمرانی را در سیره حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) معرفی کرد و گفت: حکمرانی انقلابی یعنی عمل بر اساس رسالت الهی، پاسداری از امید و عزت مردم در سایه قانون خداوند، و حرکت با بسته کامل عملیاتی که کارآمدی و جذابیت را توأمان تضمین می‌کند. تسلیم به امر حضرت‌الله اصل نخست چنین حکمرانی است و بس.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.