نشست علمی “حکمرانی و مدیریت در سیره نبوی” برگزار شد
نشست علمی “حکمرانی و مدیریت در سیره نبوی” به مناسبت یک هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (ص) به همت گروه حمکرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور اعضای شورای علمی و اساتید و محققان قرآن پژوه در این مرکز برگزار شد.
نشست علمی “حکمرانی و مدیریت در سیره نبوی” به مناسبت یک هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (ص) به همت گروه حمکرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور اعضای شورای علمی و اساتید و محققان قرآن پژوه در این مرکز برگزار شد.
حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم؛ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه ذهن پیامبر بزرگ اسلام برای دریافت وحی الهی خالی از هر نوع آموزه های غیر الهی بود، گفت: “امی” بودن پیامبر (ص) به معنای وابسته نبودن ایشان به نظام آموزشی، فلسفی و تربیت بشری است و آنچه عرضه می کردند وحیانی بود.
وی ادامه داد: ارتباط مستقیم با وحی تاثیر عمیقی بر اندیشه و رفتار سیاسی پیامبر اسلام داشته است؛ به تعبیر قران کریم، پیامبر اسلام “امی” است، ولی از سنخی که همه چیز می دانند و آمده تا اغلال و زنجیرهایی که بر فرهنگ و فکر بشر بسته شده را بشکنند.
وی با اشاره به تاثیر امی بودن در حکمرانی اسلامی نیز گفت: باید ذهن اندیشه ورز حوزه حکمرانی از هر چیزی خالی و در مرحله اول سراغ قرآن کریم برود تا به مراد خداوند متعال در عرصه حکمرانی دست پیدا کند.
دکتر یوسفی مقدم یادآورشد: به تعبیر علامه طباطیایی، یکی از مشکلات جهان اسلام فاصله گرفتن علوم انسانی از منبع اصلی خود یعنی قرآن کریم است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآورشد: امی بودن نقش اساسی را در استقلال معرفتی دارد، اگر ما بخواهیم استقلال فکری و معرفتی داشته باشیم باید ویژگی های “امی بودن” را داشته باشیم و مانند پیامبر اسلام (ص)باید ذهن خود را برای دریافت گزاره های اسلامی باز کنیم.
یوسفی مقدم همچنین دریافت بی واسطه و ناب آموزه های اسلامی، جهت دهی در حوزه حکمرانی، خروج نظام دانایی از انحصار خواص و عالمان رسمی و انتقال به سطح جامعه از رسالت هایی است که باید به تاسی از پیامبر اسلام دنبال شود.
وی جهانشمولی را از شاخصه پیامبر اسلام دانست و گفت: رسالت پیامبر جهانی بوده و به جامعه و فلسفه خاصی وابسته نبود، بلکه پیام ایشان از طرف خالق بشر به تمام بشریت بود.
یوسفی مقدم ادامه داد: پیامبر اسلام (ص)سبک جدیدی از زندگی مردمی را ارائه داد و کاملا بی تکلف بود.
ایشان یادآورشد: ما باید منابع منطقی، عقلانی و شرعی را برای برداشت از قرآن کریم به کار ببریم و از همه ظرفیت ها برای فهم این کتاب آسمانی استفاده کنیم.
حجت الاسلام دکتر نقی پور فر، عضو شورای علمی گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز گفت: جهان اسلام برای حل مشکلات بشری مرجعیت تمام عیار و منابع ای مانند قرآن کریم را در اختیار دارد و تمام گزاره های اسلامی برای بشریت فطری و کاربردی است.
وی با اشاره به اینکه اسلام نظام هدایت، رهبری، تدبیر ولایی امت الهی است، گفت: قرآن محوری، مرجعیت محکمات دینی، جامع نگری، نگرش منظومه ای، توجه به پیش نیازها و لوازم ایجابی و سلبی، حکومت محوری، خانواده محوری و… از ویژگی های ارزشی اسلام است.
حجت الاسلام دکتر حمیدرضا مطهری، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز طی سخنانی به حکمرانی مردمی در سیره نبوی با تاکید بر بیعت پرداخت و گفت: حکمرانی پیامبر اسلام یک فرآیندی از مبدا تا مقصد برای نیل انسان به سعادت است.
