منتظر نباید نظارهگر باشد/ باید زمینه همدلی و اطاعت از ولی خدا را فراهم کنیم
حجتالاسلام نصوری تأکید کرد: اگر میخواهیم آمادگی فرهنگی ایجاد کنیم باید زمینه همدلی و اطاعت از ولی خدا را فراهم کنیم تا به منظور تحقق این مسائل بتواند حرکت کرده و زمینهساز برای جامعه منتظر باشد؛ مساله دیگر این است که باید آمادگی روحی و روانی ایجاد شود؛ یعنی شخص منتظر نباید نظارهگر باشد بلکه باید عمل و از ناامیدی پرهیز کند.
شانزدهمین جلسه از سلسله نشستهای هشتمین مدرسه حکمرانی اسلامی با عنوان (مدرسه حکمرانی زمینه ساز ۲) با ارائه حجتالاسلام «محمدرضا نصوری» با موضوع «حکمرانی زمینهساز؛ انقلاب اسلامی و وطنخواهی» امروز (چهارشنبه، ۲۶ شهریورماه) برگزار شد؛ دبیر این نشست حجتالاسلام «سید روح الله موسوی کاشانی» بود.
حجتالاسلام نصوری در ابتدا با اشاره به موضوع سخنرانی خود «نسبت انقلاب اسلامی با حکمرانی زمینهساز؛ انقلاب اسلامی وطنخواهی»، اظهار کرد: نسبت به بحث حکمرانی طبیعی است که در جامعه دوران غیبت همه ما یک وظیفه داریم از جمله یک رویکرد کلان؛ در واقع ما باید جامعه را در مسیری قرار دهیم که وقتی حضرت آمد بتوانیم کمک امام زمان (عج) باشیم چنان که در دعای عهد می خوانیم و استعانت می خواهیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ».
این پژوهشگر مهدوی افزود: در دوران قبل از ظهور باید تلاش کنیم تا چالشهای دوران غیبت را کنار بزنیم؛ یکی از این چالش ها «فَطرَت» است، یعنی بین ما و امام فاصله ایجاد شده و راه کم کردن این فاصله نیز دعوت به امام است. چالش دوم حیرت و سرگردانی در تمام مسایل است، علما و فقها زحمات فراوانی را متحمل می شوند تا مبانی و اعتقادی و دینی را برای نسل امروز پاسخ دهند؛ راه درمان حیرت و سرگردانی؛ ادله و استدلال است؛ چالش دیگر فتنه ها است یعنی هجمههایی که به ما وارد میشود، هرچه قدر فتنه در مباحث اعتقادی بالا برود دشمن آن را دنبال می کند و هجمه وارد کرده و ابزارهای خود را بسیج می کند؛ در این راستا راه درمان و مبارزه با فتنه همان دفاع است.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) تصریح کرد: چالش دیگری یأس و ناامیدی است. هرچه قدر غیبت ولیّ خدا طولانیتر شود؛ یأس و ناامیدی در جامعه منتظرانه غلبه میکند لذا راه مقابله امیدآفرینی است اما امید صادق نَه امید کاذب به این معنا که بگویند فلان واقعه همان است و منجر به ظهور می شود یا نمی شود؛ این رویکرد به تعبیر رهبری دکانبازی شیادان است؛ پس باید جریانی باشد که این موضوعات را مدیریت کند و دستگاهها و افرادی که در جامعه تاثیرگذار هستند بتوانند جهتدهی کنند و مردم را در مسیری قرار دهند که این چالش ها بیشتر نشود بلکه درمان شود، پس در این راستا فضا باید از سوی آنها که در حکمرانی هستند مدیریت شود و وظیفه خود را به درستی انجام دهند.
وی ادامه داد: اگر نظام حاکمیتی نسخه این رویکرد را به درستی عملی کند طبیعی است که حرکت بستر آن جامعه به سمت نگاههای الهی و توحیدی سرعت پیدا می کند؛ در این نگاه مشاهده میکنیم که در دوران غیبت؛ نگاه منتظرانه نسبت به حضرت(عج) باشد لذا سبک زندگی و روش زندگی ما و بینشی و مباحثی که باید دنبال کنیم و اساسا نگاه تدبیر و مدیریتی که داریم باید منطبق با نگاه دوران منتظرانه باشد؛ توجه داشته باشیم که دوران مهدوی نیست که حضرت ظهور کرده باشند و ما بر اساس نگاه ایشان جلو برویم بلکه اکنون که در دوران غیبت هستیم باید تلاش کنیم تا جامعه منتظر توسط حکمرانان جهت دهی شود و بستری برای امر فرج فراهم شود.
این استاد حوزه مهدویت تصریح کرد: در طول ۱۲ قرن غیبت ولیّ خدا هیچ فرصتی نظیر آنچه که نظام جمهوری اسلامی در اختیار ما قرار داده است پیش نیامده بود. لذا تا این فرصت در اختیار ماست باید بتوانیم از آن بهره برداری کنیم؛ پس باید ماکت کوچکی از جامعه شبیه دوران ظهور را محقق کنیم و حاکمان بتوانند در این گستره حرکت کنند؛ اساساً در اندیشه امامین انقلاب اسلامی نیز همین رویکرد وجود داشته است، با توجه به این نکته شاهد هستیم که انقلاب اسلامی عملاً می تواند تسهیلگری برای انسان های منتظر دوران غیبت را فراهم و این آمادگی را در جامعه ایجاد کند.
حجت الاسلام نصوری گفت: انقلاب اسلامی عملا یک دگرگونی بنیادین در ارزشها داشته و نگاهی را نهادینه کرده است که جامعه را به این سمت و سو ببرد که حکومت؛ حکومت صالحان باشد؛ این صالح بودن خودش یک موضوعیت دارد که باید انجام شود؛ یعنی در رأس فرد صالحی باشد که بتواند صالحپروری کند چراکه مدیر صالح می تواند اداره و مجموعه صالح را ایجاد و مدیریت کند؛ اندیشه صالح می تواند افکار سالم را در جامعه ایجاد کند؛ چنین دگرگونی را در انقلاب اسلامی شاهد بودیم.
وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی به نظام اسلامی رسیدیم، در اینجا به رویکرد و مباحثی که مقام معظم رهبری مطرح کردند اشاره ای خواهیم داشت. از جمله هندسه انقلاب اسلامی؛ ما اگر بتوانیم ناظر بر منویات ایشان ساختار را شکل دهیم در عرصه های مختلف موفق خواهیم بود. امام راحل این مساله را مطرح می کرد که اول باید ایران را اسلامی کنیم. از این نظر هم بود که مردم نقش داشتند و ورود می کردند. بعد از انقلاب اسلامی نیز قوانین بر اساس سندهای بالادستی تدوین شد؛ سندهای بالادستی ما در براساس سخن نبی مکرم اسلام است که فرمود: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی» پس اسناد بالادستی ما بر اساس قرآن و اهل بیت.
این پژوهشگر ادامه داد: پس باید در فضای دولت اسلامی که اکنون در آن قرار داریم به منظور تحقق هرچه بهتر این موارد تلاش کنیم؛ ابزارسازی کنیم؛ باید بنیانسازی در واقعیت جامعه داشته شود یعنی روشِ دولت و دولتمردان باید اسلامی باشد و این بسیار اهمیت دارد که فردی که در جایگاه حاکمیتی قرار می گیرد با توجه به رویکرد انقلاب اسلامی؛ منظورمه فکری اش اسلامی باشد و نَه سکولار و دغدغه این را داشته باشد که بر پایه مباحث اسلامی حرکت کند چراکه دشمن می خواهد این موارد را تغییر دهد تا بتواند اندیشه و فکر را عوض کند.
حجت الاسلام نصوری گفت: باید در این نگاه؛ حکمرانی و رویکرد انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داده و موضوع عدالت اجتاعی را ملاک قرار دهیم؛ از سوی دیگر توحیدمحوری در جامعه باید اصل باشد چراکه هرچه قدر این نگاه پررنگ شود جامعه حرکت خواهد کرد؛ کشور اسلامی توجه به ارزش ها دارد و باید مدل زندگیاش در مسیر آرمانها باشد. به بیان دیگر حکمران باید آن قدر حکیمانه عمل کند که این انقلاب اسلامی رو به روز ببیند که اقتصادِ امام زمان (عج) چگونه است. قطعا که این اقتصاد، ربا نیست. پس در جامعه دوران ظهور، کرامت محوری و فضیلت محوری اصل است.
وی با بیان اینکه حاکمان دوران ظهور حضرت افراد عادلی هستند، افزود: باید سعی کنیم جامعهای شبیه آن دوران را داشته باشیم و به این وسیله مردم را به حضرت حجت(عج) دعوت کنیم؛ هدف امام زمان(عج) رشد و معنویت است و اینکه ذهن انسان باور و تمرین به گناه نداشته باشد یعنی ذهن افراد این باشد که حق کسی را ضایع نکند.
حجت الاسلام نصوری تصریح کرد: مولفه فرهنگ انتظار؛ توحیدمحوری است و مهمترین مولفه فرهنگ ابتذال نیز تقابل با خدا و آتئیست است. اینجاست که باید در بحث تمدن در نظام بین الملل سخن گفت، قطعا کسی که صرفا نگاه منطقه ای دارد نمی تواند به عنوان فردی اثرگذار در دوران قبل از ظهور باشد؛ پس جامعه ای که می خواهد تمدن سازی کند باید به این آمادگی برسد؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این بستر را فراهم کرده و ما نیز باید خودمان را به این آمادگی برسانیم.
این پژوهشگر با بیان اینکه تمامی جریان های انحرافی دوران غیبت کبری دو صفت مشترک دارند که شامل عالِمستیزی و عقلستیزی است؛ گفت: در نظام آموزشی ما نگاه بینشی نسبت به امام زمان (عج) وجود ندارد؛ مساله دیگر آمادگی اخلاقی است که باید برای دوران ظهور ایجاد شود؛ مساله دیگر شناخت ابعاد حکومتی و سیاسی است و نمی شود بگوییم که حضرت که ظهور کردند همه کارها را انجام می دهد؛ در نظام تمدن سازی سه عنصر دخالت دارد که مقام معظم رهبری نیز آن را قبول دارند.
حجت الاسلام نصوری تأکید کرد: عنصر اول علم، دوم مادیت و سوم عالم و مادیت و قدرت سیاسی است. رهبری معتقدند که این سه عنصر در نظام حکومتی وجود دارد و درست است که تمدن های غربی نیز بر همین اساس و رویکرد شکل گرفتند اما این سه باید یک تکمله داشته باشند به این معنا که اخلاق کنارشان باشد. لذا برای مثال علم باید اخلاق محور باشد؛ علمی که در آن اخلاق نباشد تمدن ساز نیست؛ مساله دیگر قدرت است که باید در آن معنویت وجود داشته باشد؛ نکته دیگر عدالت است که همه تشنه آن هستند؛ امیرالمومنین علی(ع) اسوه عدالت بود اما همراهیاش نکردند تا جامعه ای بر مبنای عدالت شکل بگیرد؛ بنابراین حکمران ذیل این مباحث نقش مهمی را ایفا می کند.
وی تصریح کرد: آمادگی بعدی این است که باید از نظر اقتصادی قوی شده و از تفکر طاغوت که شامل اشرافی گری است دوری کنیم و سراغ فقرزدایی برویم؛ این مساله در اندیشه امامین انقلاب هست؛ اگر می خواهیم آمادگی فرهنگی ایجاد کنیم باید زمینه همدلی و اطاعت از ولی خدا را فراهم کنیم تا به منظور تحقق این مسایل بتواند حرکت کرده و زمینهساز برای جامعه منتظر باشد؛ مساله دیگر این است که باید آمادگی روحی و روانی ایجاد شود؛ یعنی شخص منتظر نباید نظاره گر باشد بلکه باید عمل کند و از ناامیدی پرهیز کند.
حجت الاسلام نصوری با اشاره به این جمله سردار شهید سلیمانی مبنی بر اینکه «ایران حرم است» خاطرنشان کرد: این سخن سردار شهید بسیار راهبردی است. چالش بزرگ غرب این بود که مهدویتِ انقلاب اسلامی؛ مهدویت سکولار نیست. امروز وطن ما قرارگاه جریان غیبت است و از آنجایی که نیاز به کادرسازی دارد در این عرصه فعال است و مردم نیز فدایی نائب امام زمان (عج) هستند؛ مهمترین شخصیت وطن پرست ما مقام معظم رهبری است و این پایگاه وطن نباید متزلزل شود؛ پس ذیل اندیشه مهدویت و حکمرانی دفاع از حریم سرزمینی بسیار مهم است و از این نظر است که مقام معظم رهبری همواره بر مقاومت تاکید داشته و دارند.
منبع: خبرگزاری شبستان