«کاربستهای سیاسی» نهضت علمی دورهی صدر اسلام براساس روش «چرخهی مدیریت دانش»
نویسنده مسئول : رادمند، داود ؛ نویسنده : خندان(الویری)، محسن ؛ بهروزی لک، غلامرضا ؛
مجله:علوم سیاسی – دانشگاه باقرالعلوم (ع)»پاییز ۱۳۹۹ – شماره ۹۱ رتبه: ب/ISC (۲۶ صفحه – از ۱۶۰ تا ۱۸۵ )
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بازخوانی تجربهی نهضت مبارزاتی امامین صادقین۸و پیامدهای آن در شکوفایی تمدنی دورهی صدر اسلام است. سوال اصلی این است که چه رابطهای میان شکوفایی سیاسی و اجتماعی این مرحلهی تاریخی، با نهضت علمی امامین صادقین۸وجود دارد؟ در پاسخ با استفاده از چارچوب نظری «چرخهی مدیریت دانش»، ابعاد علمی، فرهنگی و سیاسی این نهضت بررسی شده و با احصای شاخصهای هرکدام از ابعاد یادشده، نحوهی «تولید» و «توزیع» و «بهکارگیری» دانش مشخص خواهد گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که این نهضت جامع ضمن ایجاد یک فضای تعاملی میان سه عرصهی علم، فرهنگ و سیاست، در پیریزی رشد سیاسی همهجانبه برای شتاببخشی و جهتدهی به تاسیس تمدن اسلامی – در حد مقدورات تاریخی – نقش مهمی ایفا کرده است. اندیشهی سیاسی امامین صادقین۸که در بعد «فرهنگی» بر پایهی «نظریهی امامت سیاسی» استوار بود، به توسعهی کلام سیاسی شیعه دامن زد. ایشان در بعد سیاسی، علاوهبر ویژگیهای حاکم، به جنبههای حکمرانی و نظام سیاسی نیز توجه داشتند.
