رویکرد اصلی حوزه علمیه در حکمرانی چیست؟

حجت الاسلام دکتر پیروزمند با اشاره به بیانیه یک‌صد سالگی حوزه گفت: این بیانیه حوزه را موظف می‌کند که به پرسش‌های بنیادین در زمینه عدالت، آزادی، روابط اجتماعی، خانواده، جنسیت و نظام اقتصادی اسلامی پاسخ دهد.

نشست علمی بررسی مواجهه تمدنی با بیانیه یک‌صد سالگی حوزه علمیه، با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران و طلاب برگزار شد. در این نشست، حجت‌الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند به تبیین نسبت حکمرانی و تمدن‌سازی و نقش حوزه علمیه در این فرآیند پرداخت.

حجت الاسلام پیروزمند در ابتدای سخنان خود با اشاره به شرایط تاریخی کنونی، این مقطع را «پیچ تاریخی» توصیف کرد که حوزه علمیه و جریان‌های فکری اسلامی فرصت دارند در آن نقش‌آفرینی تمدنی داشته‌باشند. وی تأکید کرد که مسئله تمدن‌سازی و تحول حوزه به‌طور جدی در هم تنیده‌اند و نمی‌توان یکی را بدون دیگری پیش برد.

قائم‌مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم، حکمرانی را نرم‌افزار اداره جامعه در مقیاس تمدنی دانست و گفت: حکمرانی صرفاً اداره امور اجرایی کشور نیست، بلکه هدایت اراده‌های انسانی در مسیر آرمان‌های توحیدی است. اگر این هدایت درست اتفاق بیفتد، امکانات و ظرفیت‌های اجتماعی نیز به خدمت آن درمی‌آیند. او افزود: تمدن اسلامی باید بتواند نیازهای بشر را بر مدار فرهنگ اسلامی پاسخ دهد و مفاهیم جهانی همچون عدالت، آزادی و سلامت را بازاندیشی کرده و به بشریت عرضه کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی در ادامه سه رویکرد موجود در حوزه علمیه نسبت به حکمرانی را تشریح کرد: بی‌مسئولیتی حوزه؛ رویکردی که حوزه را فاقد مسئولیت در حکمرانی می‌داند و تنها به‌نقد بیرونی بسنده می‌کند، حضور اجرایی روحانیت؛ رویکردی که حضور روحانیت در مناصب حکومتی را کافی می‌پندارد. پشتیبانی فکری و علمی؛ رویکردی که بر ضرورت پشتیبانی نظری و علمی حوزه از حکمرانی اسلامی تأکید دارد و آن را ضامن مشروعیت و شتاب‌دهنده تمدن نوین اسلامی می‌داند.

وی با اشاره به بیانیه یک‌صد سالگی حوزه گفت: این بیانیه حوزه را موظف می‌کند که به پرسش‌های بنیادین در زمینه عدالت، آزادی، روابط اجتماعی، خانواده، جنسیت و نظام اقتصادی اسلامی پاسخ دهد. او تأکید کرد که فقه، فلسفه و سایر علوم اسلامی باید نگاه شارع به ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر را روشن سازند و پایه‌های اصولی حکمرانی اسلامی را تبیین کنند.

حجت الاسلام پیروزمند راهکارهای تحقق این مسئولیت را چنین برشمرد: آشنایی عمیق با منظومه معارف اسلامی. شناخت دانش‌های جدید و علوم روز. اشراف بر محیط عینی حکمرانی و شرایط واقعی جامعه. گفتمان‌سازی، تولید محتوا و شبکه‌سازی علمی برای ایجاد موج‌های جدید اندیشه و خلاقیت.

مسئول مرکز بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم در پایان با تأکید بر ضرورت تقوا، اخلاص و استقامت در این مسیر گفت: اگر حوزه بتواند عقبه علمی و فکری حکمرانی اسلامی را پشتیبانی کند، تمدن نوین اسلامی نه‌تنها در جامعه اسلامی بلکه در سطح جهانی می‌تواند به‌عنوان بدیل‌ی در برابر تمدن غرب مطرح شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.